Saturday, November 14, 2009

inilah kehidupan....


Semakin kerap mengayuh basikal semakin banyak pelajaran yang aku dapat, dan pelajaran yang paling beerti tentang basikal adalah tentang kehidupan manusia dahulu, kini dan selamanya.


Roda basikal yang sentiasa berputar(sebab bulat) mengingatkan aku tentang ‘daulah’(pusingan), yang mana setiap yang bersangkut dengan kehidupan punya pusingan dan kitarannya sendiri. Islam contohnya terus berpusing(bukan makin pening) ada kala di bawah dan ada kala di atas, lambat atau cepat jatuh bangunnya, bergantung pada si pengemudi.


Semuanya bulat(jika difikirkan), seimbang, jika salah memasang roda akibatnya akan berlaku kerosakkan pada tayar, brek, menjejaskan kelajuan dan pengawalan, hingga nanti mengakibatkan berlaku perlanggaran(accident) dan mungkin mengakibatkan kematian. Begitu juga pusingan atau kitaran kehidupan dan kitaran alam ini, andai salah dalam merancang dan mentadbirnya habis pincang segalanya hingga nanti menatijahkan kerosakkan, kemusnahan dan kehancuran hingga nanti membawa bibit pemusnahan(kematian segalanya). Maka semuanya perlu diteliti.


Pohon contohnya perlukan manusia dan manusia perlukan pohon(kalau tak susah nak bersidang, ho hoh oho ho). begitu juga diantara manusia dengan haiwan saling perlu memerlukan. Seperti sebuah basikal semua bahagian memainkan peranan yang amat penting, pedal, brek basikal, handle, gear, roda, tayar dan semuanya saling perlu memerlukan, tanpa kelengkapan yang cukup mungkin kita tetap mampu berkayuh namun tidak mungkin dapat mencapai spesifikasi atau frame berbasikal yang sebenar(yang sepatutnya) dan sejarah telah tertulis jika tidak ikut frame yang diberi kerosakkan akibatnya.


Dalam berbasikal, fokus amat penting namun yang lebih penting objektif dan matlamat kita berbasikal. Harus jelas apa target yang perlu dicapai dan disasarkan. Prihatin pada alam dan pada persekitaran serta mengikut undang-undang jalan raya. Begitu juga dalam proses mahu mengembalikan Islam(yang makin pupus macam dinasour) perlu jelas objektif kita, sedar bahawa penting menegakkan Ad-deen Allah(perintah), namun dalam masa yang sama jelas perlu bersatu padu(larangan- jangan berpecah belah). Dalam menegakkan Ad-deen juga jangan sekali-kali untuk melanggar adat dan undang-undang(mencari perbezaan), jika berbasikal di Malaysia tidak sama seperti berbasikal di Afrika, janji basikal, tetap kayuh, berbeza cuma bentuk pandangan namun falsafahnya sama.

1 cekodok:

aizura said...

x sangke kau reti befalsafah weh...
hebat la dak broad... meh masuk pr meh...

 
Blogger design by suckmylolly.com